• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218436 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۰/۵ - 10:55
پیامدهای منفی غذادهی به حیوانات | تخریب زیستگاه و تغییرات اقلیمی، عوارض منفی برای طبیعت دارد
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد

پیامدهای منفی غذادهی به حیوانات | تخریب زیستگاه و تغییرات اقلیمی، عوارض منفی برای طبیعت دارد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به پیامدهای منفی غذادهی به حیوانات، گفت: در فصل زمستان احتمال نزدیک شدن جانوران به نزدیکی مناطق مسکونی افزایش می‌یابد.

مهدی صفی‌خانی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار کرد: بررسی‌های صورت گرفته گویای این است که خشکسالی موجب پراکندگی جمعیت در منطقه نشر در شهرستان همدان شده است و بیشتر گونه‌ها برای به دست آوردن منابع آبی به دیگر مناطق عزیمت کردند.

 

صفی‌خانی بیان کرد: تخریب و تصرف اراضی موجب آسیب دیدن شرایط زیستگاهی شده و در کنار آن شکار غیرمجاز و از بین رفتن گونه‌های گیاهی ناشی از تغیرات اقلیمی و تخریب زیستگاه، عوارض و پیامدهای منفی برای طبیعت داشته است.

 

وی ادامه داد: بنابراین تخریب زیستگاه و تغییرات اقلیمی مادر تمامی گرفتاری‌های طبیعت به شمار می‌رود و دیگر موارد نظیر شکار غیرمجاز در ذیل این مولفه‌ها قرار دارند.

 

در فصل زمستان احتمال نزدیک شدن جانوران به نزدیکی مناطق مسکونی افزایش می‌یابد

 

این مقام مسئول عنوان کرد: با ورود به فصل زمستان، حین ریزش برف‌های سنگین و محدودیت دسترسی به منابع غذایی، احتمال نزدیک شدن گونه‌های جانوری گوشت‌خوار و علف‌خوار به نزدیکی مناطق مسکونی برای به دست آوردن طعمه افزایش می‌یابد.

 

صفی‌خانی اظهار کرد: نزدیکی گونه‌های جانوری به جوامع محلی موجب بروز تعارض بین حیوانات و انسان شده و برخی مواقع حضور گرگ را در مناطق مسکونی شاهد هستیم.

 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: حضور گونه‌های حیات وحش در مناطق مسکونی تنها ناشی از برف و سرما نیست بلکه رفتار انسان با طبیعت و تخریب زیستگاه و ایجاد محدودیت شدید در تامین منابع غذایی از مهم‌ترین عوامل به شمار می‌رود.

 

غذادهی دستی مردم به حیوانات به هیچ وجه توصیه نمی‌شود

 

این مقام مسئول بیان کرد: سرگردانی حیوانات برای به دست آوردن طعمه، آن‌ها را به حضور در حوالی شهر و روستاها هدایت کرده و این موضوع در کنار مدیریت نامناسب پسماند، تمایل گونه‌های حیات وحش را به حضور در مناطق مسکونی برای رفع گرسنگی بیشتر می‌کند.

 

وی افزود: یکی از مواردی که در فصل سرد سال بیشتر شاهد آن هستیم غذادهی دستی و مصنوعی مردم به حیوانات است که این اقدام به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

 

صفی‌خانی تاکید کرد: حیوانات میلیون‌ها سال در فصل سرد و گرم سال خود را با طبیعت وفق داده و به زندگی روزمره در این شرایط پرداخته‌اند مگر در شرایط بحرانی و خاص نظیر ریزش برف سنگین که دسترسی علف‌خواران به غذا محدود شده است.

 

وی ادامه داد: هر چند در شرایط برف سنگین هم غذادهی دستی تایید و توصیه نمی‌شود اما برای عبور از این شرایط اورژانسی، علوفه در طبیعت برای تغذیه علف‌خواران قرار داده می‌شود.

 

پیامدهای منفی غذادهی به حیوانات

 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان درباره پیامدهای منفی غذادهی به حیوانات، گفت: این اقدام موجب عادت گونه‌های جانوری به حضور در جوامع مسکونی شده و در صورت نیافتن طعمه آن‌ها از دیگر منابع برای سیر کردن شکم‌شان استفاده می‌کنند.

 

صفی‌خانی بیان کرد: منابع غذایی در طبیعت محدود است اما در غذادهی دستی، غذا به میزان بالا و بیش از حد مجاز در اختیار گونه‌های حیات وحش قرار گرفته و شرایط برای زاد و ولد زیاد فراهم می‌شود.

 

وی ادامه داد: این اقدام موجب بر هم خوردن تعادل جمعیت شده و نتایج افزایش و انفجار جمعیتی در اکوسیستم طبیعت مشهود می‌شود.

 

این مقام مسئول اظهار کرد: افزایش بی‌ضابطه جمعیت یک گونه در طبیعت چرخه و زنجیره غذایی حیوانات را بر هم می‌زند و نتیجه آن نابودی و از بین رفتن گونه‌های جانوری است.

ارسال دیدگاه شما